pondělí 6. dubna 2015

Štěstí - věc volby

 Knihy o pozitivním myšlení, ani podobné "manuály na život" nečtu, protože podle mě se nedají vytvořit nějaká obecná pravidla pro žití, jelikož u každého funguje něco jiného. Na toto životní motto o štěstí jsem si přišla sama. K němu mě však vedla dlouhá a strastiplná cesta. Nicméně není růže bez trní a stejně tak beru i svou životní pouť.
 Faktem je, že dnes jsme prakticky každým okamžikem na nekonečném rozcestí osudu. Volíme zda vstaneme pravou či levou nohou, vezmeme si modrý či růžový svetr, jestli si dáme ke snídani čaj či kávu (jasně že kávu :-) ). Každá z těchto možností ovlivňuje volbu nadcházející. To vše určuje náš den, a den zase ovlivní náš týden. A tak běží, ten náš životní kolotoč. Přináším vám nyní jeden ze svých příběhů, který ovlivnil mých posledních 365 dní. Osobně totiž měřím roky podle událostí, které jsou pro mě důležité, nikoliv podle Silvestra.
  Včera to byl přesně rok, co jsem odešla z naprosto deprimujícího a zároveň velmi poučného vztahu. Opustila jsem zajeté koleje a vykročila vstříc nové budoucnosti. Byla to jedna z nejtěžších věcí, jakou jsem kdy udělala. Nešlo však o rozchod samotný. Věděla jsem, že celý vztah je postavený na hlavu a zcela nefunkční, ale neustále jsem si vymýšlela naprosto nesmyslné důvody proč v něm zůstávat. A hlavním nosným pilířem byla známá kotva s názvem Jistota. Co na tom, že to nefunguje, pořád je lepší mít něco než nic, říkala jsem si. Až časem mi došlo, že o partnerovi uvažuju jako o vysavači. Něco v tom stylu jako, na co si pořizovat nový model, když se mi za dva roky stejně rozbije a tenhle starý ještě pořád slouží a navíc vím jak se ovládá.
 Hnacím motorem mi nakonec bylo čiré zoufalství a pocit nespokojenosti, který jsem den co den pociťovala. Absolutně v ničem se mi nedařilo, vše se zadrhávalo a všude číhal nějaký problém. V práci jsem měla vyostřené vztahy, na školu kam jsem se hlásila mě nevzali, na přátele jsem prakticky neměla čas a sebe jsem měla až na posledním místě.
 Věřila jsem totiž tomu, že druhého člověka vztahem změníte. A výsledek? Je to asi stejná naivita jako, že si rok co rok po vánočních svátcích naordinujete dietu a věříte, že jí vydržíte déle než týden. Faktem je, že člověk se změní pouze a tehdy, když sám chce. Náhlé změny charakteru opravdu nastávají pouze v románech, či televizních seriálech. Ten druhý se prostě nikdy nezmění, protože je takový jaký je. A stejné to bylo se mnou a Otou. Já byla černá on byl bílý a společně jsem se snažili vytvořit duhu.
 To, že víte, že něco nefunguje je jedna věc, ale opustit své staré zvyky, jistoty a změnit svůj stávající život je věc druhá. Je jedno jestli se jedná o práci, vztahy nebo o již zmíněný vysavač. Volba je prostě čistě na vás.
 A já se přesně před rokem rozhodla, že z ničeho a z neštěstí, vytvořím nové a lepší. Že zvednu zadek z té židle, která je mi nepříjemná a o které vím, že by mi sice pro to posezení ještě nějaký ten rok vydržela. Ale že se raději půjdu poohlédnout po jiné i když nevím, jestli bude lepší, horší nebo zda-li vůbec nějakou jinou najdu. Vzala jsem kufr, sbalila si věci, odstěhovala se a Jistotu jsem položila k popelnicím hned vedle kontejneru na plasty.
 Rozhodla jsem se, že chci být ať už šťastná či nešťastná - sama, než nešťastná s někým. Protože dva lidé, kteří sdílí neštěstí, podle mě nikdy nemůžou být šťastni. Je opravdu pozoruhodné jak rychle se váš život změní, když ho začnete skutečně žít podle sebe. Na školu mě nakonec vzali a i když to bylo s ročním zpožděním, za nic momentálně nejsem tolik vděčná jako za to, že jí studuji. I v práci se mi daří, mám čas na sebe, na rodinu i přátele. Najednou je všeho dost - času, příležitostí, možností a nic není problém.
 To jestli budete šťastní či nikoliv, o tom si každý rozhoduje sám. A volí si tak každý den, každou minutu, každou vteřinu. Nikdo ve vás nebude věřit a nebude vám životní oporou tolik, jako jste vy sami. Protože to, co v sobě skutečně máte zjistíte až ve chvíli, kdy je vám nejhůře. Ne nadarmo se říká, že i pád na hubu je pohybem kupředu :-).
 A proto vám dnes přeji krásný slunečný den, hezké Velikonoce a sobě Šťastný Nový Rok :-).
Emča

Žádné komentáře:

Okomentovat